Zarządzanie czasem – skuteczne metody
Dziś większość z nas boryka się z brakiem czasu. Czasami marzymy o tym, by doba trwała więcej niż 24 godziny. Brakuje nam czasu na pasje, rodzinę, odpoczynek, wykonywanie obowiązków służbowych. A to wszystko dlatego, że nie potrafimy efektywnie zarządzać własnym czasem. Poznaj kilka prostych trików, które sprawią, że zarządzanie czasem będzie prostsze.
Zarządzanie czasem – strategia
Każdy z nas może się nauczyć zarządzać czasem. Jest to nie lada zadanie i wyzwanie, które wymaga zaparcia i dyscypliny. Ale na pewno jest warte wysiłku. Produktywne zarządzanie czasem ma wiele zalet: zwiększenie efektywności w pracy, lepsze samopoczucie. Ponadto znajdziesz czas dla siebie i swoich bliskich. Jakie błędy należy wyeliminować ze swego życia, aby zacząć pracować wydajniej?
Jasne priorytety i plan
Na początku nowego dnia lub w końcu poprzedniego zaplanuj, co masz do zrobienia. Trzymaj się planu dnia i miej go zawsze przed oczami. By nie robić wszystkich spraw naraz, ustal priorytety. Jasne priorytety pomagają się skupić i czerpać satysfakcję z tego, co robisz. Podziel zadania na ważne i nieważne. A te z kolei podziel na pilne i niepilne. Zaczynamy od najtrudniejszego. Podczas planowania dnia musisz też pamiętać o przerwach. Po wykonaniu kolejnego zadania poświęć 15 minut na kawę.
Nie odkładaj na później tego, co możesz zrobić dziś
Często odkładamy na później zadania, które nie potrzebują pilnego wykonania. Myślimy, że mamy jeszcze dużo czasu, więc na pewno wszystko zdążymy zrobić. Skupiamy się na sprawach nieważnych, co oddala nas od realizacji głównego celu. Jak rozwiązać ten problem? Podziel cel na mniejsze i realizuj je dzień po dniu. Musisz też określić ramy czasowe na wykonanie każdego zadania. Nie od dziś wiadomo, że pod presją deadlinów pracujemy bardziej produktywnie.
Aktywność fizyczna
Uprawianie sportu pozytywnie wpływa na pracę naszego mózgu. Treningi poprawiają koncentrację i pamięć. Wspierają tworzenie się nowych połączeń pomiędzy komórkami nerwowymi. Skutkiem czego jest szybsze myślenie i przetwarzanie danych. Co bez wątpienia przekłada się na wyższą jakość pracy, większą wydajność i efektywność.
Delegowanie zadań
Często próbujemy zrobić wszystko samodzielnie. Wydaje nam się, że nikt, oprócz nas, nie wykona tego zadania dobrze. Nic bardziej mylnego. Odpowiednio przeszkolony pracownik wszystko zrobi tak samo dobrze i efektywnie, jak i my. Podziel zadania i obowiązki między pracownikami, co pozwoli oszczędzać czas.
Multitasking szkodzi w pracy
Niektórzy z nas są świecie przekonani, że w niniejszym zabieganym świecie nie ma efektywności bez wielozadaniowości. Niestety, ale multitasking nie zawsze idzie w parze z produktywnością. Kiedy robimy kilka zadań naraz, to żadne z nich nie możemy zrobić porządnie. Przeskakujemy z jednego zadania na drugie, nie możemy skupić się na szczegółach. Zwiększa się ryzyko popełnienia błędu. Lepiej skupić się na jednym zadaniu i wykonać go od początku do końca.
Robienie niepotrzebnych rzeczy
Jak przekonują trenerzy zarządzania czasem, najwięcej czasu marnujemy na robienie rzeczy zbędnych. Skupiamy się na zadaniach nieważnych, by uniknąć wykonania trudnych zadań. Chcąc zwiększyć efektywność, musisz robić tylko te zadania, które przynoszą jakieś korzyści. Zarówno te krótkoterminowe, jak i długoterminowe.